Votează discul de muzică clasică al anului 2014
VIDEO. Bach cu violonista Lisa Batiashvili
Scor : 3.88 ( 8 voturi)
Vă prezint un disc lansat în 25 august 2014 pe care-l consider cu totul special: lucrări de Johann Sebastian Bach, dar și Carl Philipp Emanuel Bach, interpretate de violonista georgiană Lisa Batiashvili și invitații săi, oboistul Francois Leleux, soțul Lisei, și flautistul francez Emmanuel Pahud, membru al Orchestrei Filarmonicii din Berlin. Este un disc cu o atmosferă ieșită din comun, subliniată și de videoclipul de prezentare a discului, în care Lisa Batiashvili interpretează Sinfonia din Cantata BWV 156 de Johann Sebastian Bach.
Iată un album plin de finețe și introspecție - recunosc că eu am o afinitate specială cu o altă lucrare bachiană: Concertul BWV 1060 în do minor pentru vioară, oboi, coarde și continuo. Am ascultat prin comparație: între acest concert în interpretarea care până în momentul de față o consideram preferată - cea semnată de violonista Janine Jansen și Ramon Ortega Quero, și ceea ce veți asculta și dvs. în continuare: Lisa Batiashvili și Francois Leleux. Este absolut fascinant să vezi cum o unică partitură poate să sune atât de diferit: Lisa Batiashvili și Francois Leleux propun un tempo mai alert, dar cu toate acestea, detaliile sunt atât de finisate, finalurile de frază atât de minunat construite, că acum, declar că versiunea mea favorită a Concertului în do minor pentru vioară, oboi și orchestră de Bach este semnată de Lisa Batiashvili, Francois Leleux și Orchestra de Cameră a Radiodifuziunii Bavareze, dirijor Radoslaw Szulc.
Lisa Batiashvili
Sunt o admiratoare a violonistei georgiene Lisa Batiashvili, pe care am ascultat-o și live de două ori - o dată în Festivalul Beethoven de la Bonn și a doua oară anul trecut, la Festivalul Enescu, când a apărut alături de Orchestra Regală Concertgebouw din Amsterdam.
Nu poți să nu admiri stilul ei simplu, tineresc, dar și forța și puterea de pătrundere în intimitățile partiturii; deși are 35 de ani, când o privești pe scenă, subțire și fragilă, ai spune că are 20 ani.
O cronică
Acest nou album al Lisei Batiashvili, a atras deja atenția presei internaționale. Andy Gill de la "The Independent" scria în 16 august că "abilitățile violonistei sunt probabil cel mai bine demonstrate în Sonata nr.2 pentru vioară solo de Bach, care pune mai multe întrebări la care ea răspunde cu aplomb și siguranță."
Da, cred că această Sonata a II-a pentru vioară solo a solicitat-o cel mai mult pe Lisa Batiashvili - și era și firesc pentru o lucrare dificilă și densă. Nu întâmplător mulți muzicieni spun că au porția zilnică de Bach pentru a-și întreține performanțele.
Bach fiul
Pe acest album găsim și o lucrare de Carl Philipp Emanuel Bach, cel mai cunoscut dintre numeroșii fii ai lui Bach care i-au călcat pe urme. Este momentul potrivit să ne amintim de Carl Philipp Emanuel Bach, pentru că în 2014 s-au împlinit 300 de ani de la nașterea lui. Ce ironie a sorții! Carl Philipp Emanuel Bach era în epoca sa mult mai cunoscut decât tatăl său; astăzi, Johann Sebastian este considerat un patriarh al muzicii culte - și așa și este de fapt, pe când fiul său este mult mai puțin cunoscut publicului larg. Așa se face că asistăm pe acest disc și la o premieră: prima dată când se înregistrează Trio-sonata în si minor pentru vioară, flaut și continuo de Carl Philipp Emanuel Bach. Alături de Lisa Batiashvili: Emmanuel Pahud și Peter Kofler la clavecin.
Premiere
Și aceasta nu este unica lucrare înregistrată în premieră pe acest disc, pentru că ultima lucrare de pe acest disc este o altă premieră - o versiune pentru vioară, oboi și orchestră a celebrei arii "Erbarme dich" din oratoriul "Patimile după Matei" de Johann Sebastian Bach - o altă mărturie a nivelului de înțelegere muzical și personal dintre soții Lisa Batiashvili și Francois Leleux, pe care îi unește nu doar muzica, ci și cei doi copii pe care-i au. O înregistrare excepțională, în opinia mea, realizată alături de Orchestra de Cameră a Radiodifuziunii Bavareze, dirijor Radoslaw Szulc.