Despre două dintre primele reședințe ale familiei Lipatti
Ștefan Costache a stat de vorbă cu
arhitectul Radu Tudor Popa despre două dintre casele în care Dinu
Lipatti și-a petrecut primii ani - Grigore Alexandrescu nr. 17 și
Povernei 23 – din dorința de a schița o descriere a celor două
construcții, din punctul de vedere al unui ochi avizat.
Radu Tudor Popa: Aș începe cu o
situare a acestor două case, mai ales dacă stau să mă gândesc la
cea din strada Grigore Alexandrescu, care acum nu mai există și
despre care avem foarte puține documente. Eu aș situa-o, dacă mă
gândesc în urmă cu 100 de ani, în zona unei case de mahala puțin
mai dezvoltată din punct de vedere spațial. Deci trebuie să ne
gândim că actualul bulevard Iancu de Hunedoara era situat la
periferia Bucureștiului, iar această casă nu putea să dispună de
elemente arhitecturale deosebite și era probabil o casă executată
fără un concept pus la punct. Pe vremea aceea cel care comanda o
casă obișnuia să se adreseze unui constructor care îi oferea, să
spunem, un partiu arhitectural și pe care el adăuga: “Mai fă-mi
o cameră aici, una acolo”: era vorba des un fel de negociere mai
puțin spirituală și mai mult materială. Decorația acestei case,
greu de descifrat, ne duce cu gândul la o simplitate cubistă, “de
mahala”; singurele elemente arhitecturale care se pot defini din
această construcție sunt niște încadramente realizate extrem de
simplu – probabil la vremea respectivă casa era doar tencuită cu
var – și cu ferestre, a cărei funcțiune principală nu era o
una spirituală, artistică, ci mai degrabă aceea de a adăposti o
familie cu doi, trei copii.
Se poate intui mărimea spațiului
camerelor?
Da, camerele sunt spațioase și se
poate vedea că erau în primul rând înalte; eu consider că aveau
cam 2,80 – 3 metri la interior, ferestrele erau generoase, dar
strict funcționale. Ca de obicei, ca în cazul oricărei locuințe
de pe vremea aceea, casa beneficia de un hol de intrare închis cu o
ușă metalică, realizată cu feronerie și sticlă evident de niște
meșteșugari locali.
Trecând mai departe, probabil că
aveți mai multe de comentat despre cealaltă casă, Povernei 23, o
casă vândută de familia Lipatti actualilor proprietari. Ce se
poate spune despre aceasta?
În primul rând nu știm când s-a
întâmplat această mutare, cert este că dacă Dinu Lipatti și-a
petrecut acolo copilăria, această mutare corespunde de fapt unei
translații către centru, către o zonă de mai mare interes social.
Strada Povernei se afla într-o zonă dinamică, mai agitată; deci,
ca sit, nu mai putem să vorbim de mahalaua Bucureștiului, ci de o
clădire aflată în apropierea centrului orașului. Nu trebuie să
ne imaginăm că acum 100 de ani centrul Bucureștiului avea
bulevarde și clădiri înalte! Era un amplasament cu cel mult două,
trei niveluri de locuințe, având în vedere că arhitectura
respectivă se făcea cu planșee de lemn și zidărie de cărămidă,
cu unele pretenții de arhitectură – probabil că a fost un plan
realizat de un arhitect al vremii respective care nu era de sorginte
străină, pentru că majoritatea arhitecților care au realizat
Bucureștiul și-au făcut studiile străinătate. Deci cred că era
ceea ce am putea să denumim astăzi un tehnician foarte bun, care se
pricepea să realizeze o partiție funcțională a spațiului. Casa
în sine se înscrie în genul numit probabil pe vremea respectivă
„vilă orășenească”, care beneficia de un spațiu strâns față
de casele vecine, având în schimb în față posibilitatea unei
expuneri avantajoase. Este clar casa unor oameni mai înstăriți;
din ce reiese din documentația pe care o avem la dispoziție se
poate vedea un hol central care ar putea fi mai înalt decât
camerele laterale și care are probabil două camere în stânga,
două camere pe dreapta, baia pe o parte și bucătăria pe cealaltă
parte. Înălțimea este una generoasă, eu consider camerele ca
având între 20-25 metri și cred că dacă Dinu Lipatti și-a
petrecut copilăria în această casă, probabil că a avut la
dispoziție un spațiu generos, în care a putut să să se joace, să
alerge, să cânte la pian, să exerseze și probabil să beneficieze
de pe urma vizitelor pe care le primeau părinții săi – contacte
sociale care cred că i-au format un caracter artistic generos.
Ați anticipat cumva întrebarea mea
vizând un domeniu desigur speculativ – acesta al posibilei
influențe pe care o puteau avea cele două case, ambientul lor,
locul în care erau amplasate acum 100 de ani, pentru că în mod
cert atmosfera nu mai este deloc aceeași: credeți că se poate face
o corelație între ceea ce reprezintă astăzi Lipatti și acest
mediu?
Să ne gândim: era o casă care
probabil că la vremea respectivă nu avea gardul pe care îl vedem
astăzi – probabil că era un gard ceva mai bine realizat, un gard
transparent – și probabil că întreaga curte era plină de iarbă
și flori; îmi imaginez o casă deschisă la culoare, foarte posibil
albă, cu eventuale încadramente colorate și înconjurată poate de
diverși meșteșugari care cu probabil 50 de ani înainte dăduseră
și numele unor străzi din zona respectivă – strada Negustori,
strada Tunari, strada Pietrari sau altor străzi care ne duc cu
gândul la tipul de meșteșugari ai vremurilor respective. Din
descrierile ale lui Dinu Lipatti însuși reiese că existau
lustragii care își chemau clienții, că exista un depozit de
vinuri, că zona era, în orice caz, un vad comercial. Îl văd pe
Dinu Lipatti ca pe un copil care, plin de curiozitate, se duce și se
uită la gard, iese pe stradă, vorbește cu oamenii, iar când se
întoarce acasă găsește un mediu liniștit, generos, care îi
permite să se interiorizeze și să se concentreze asupra
personalității sale creatoare.