Ascultă RRM live
Ascultă stream-urile on-demand ale RRM

Lipatti văzut de contemporanii noștri

Despre două dintre primele reședințe ale familiei Lipatti

Marți, 9 Noiembrie 2010
 

Ștefan Costache a stat de vorbă cu arhitectul Radu Tudor Popa despre două dintre casele în care Dinu Lipatti și-a petrecut primii ani - Grigore Alexandrescu nr. 17 și Povernei 23 – din dorința de a schița o descriere a celor două construcții, din punctul de vedere al unui ochi avizat.

Radu Tudor Popa: Aș începe cu o situare a acestor două case, mai ales dacă stau să mă gândesc la cea din strada Grigore Alexandrescu, care acum nu mai există și despre care avem foarte puține documente. Eu aș situa-o, dacă mă gândesc în urmă cu 100 de ani, în zona unei case de mahala puțin mai dezvoltată din punct de vedere spațial. Deci trebuie să ne gândim că actualul bulevard Iancu de Hunedoara era situat la periferia Bucureștiului, iar această casă nu putea să dispună de elemente arhitecturale deosebite și era probabil o casă executată fără un concept pus la punct. Pe vremea aceea cel care comanda o casă obișnuia să se adreseze unui constructor care îi oferea, să spunem, un partiu arhitectural și pe care el adăuga: “Mai fă-mi o cameră aici, una acolo”: era vorba des un fel de negociere mai puțin spirituală și mai mult materială. Decorația acestei case, greu de descifrat, ne duce cu gândul la o simplitate cubistă, “de mahala”; singurele elemente arhitecturale care se pot defini din această construcție sunt niște încadramente realizate extrem de simplu – probabil la vremea respectivă casa era doar tencuită cu var – și cu ferestre, a cărei funcțiune principală nu era o una spirituală, artistică, ci mai degrabă aceea de a adăposti o familie cu doi, trei copii.

Se poate intui mărimea spațiului camerelor?
Da, camerele sunt spațioase și se poate vedea că erau în primul rând înalte; eu consider că aveau cam 2,80 – 3 metri la interior, ferestrele erau generoase, dar strict funcționale. Ca de obicei, ca în cazul oricărei locuințe de pe vremea aceea, casa beneficia de un hol de intrare închis cu o ușă metalică, realizată cu feronerie și sticlă evident de niște meșteșugari locali.

Trecând mai departe, probabil că aveți mai multe de comentat despre cealaltă casă, Povernei 23, o casă vândută de familia Lipatti actualilor proprietari. Ce se poate spune despre aceasta?
În primul rând nu știm când s-a întâmplat această mutare, cert este că dacă Dinu Lipatti și-a petrecut acolo copilăria, această mutare corespunde de fapt unei translații către centru, către o zonă de mai mare interes social. Strada Povernei se afla într-o zonă dinamică, mai agitată; deci, ca sit, nu mai putem să vorbim de mahalaua Bucureștiului, ci de o clădire aflată în apropierea centrului orașului. Nu trebuie să ne imaginăm că acum 100 de ani centrul Bucureștiului avea bulevarde și clădiri înalte! Era un amplasament cu cel mult două, trei niveluri de locuințe, având în vedere că arhitectura respectivă se făcea cu planșee de lemn și zidărie de cărămidă, cu unele pretenții de arhitectură – probabil că a fost un plan realizat de un arhitect al vremii respective care nu era de sorginte străină, pentru că majoritatea arhitecților care au realizat Bucureștiul și-au făcut studiile străinătate. Deci cred că era ceea ce am putea să denumim astăzi un tehnician foarte bun, care se pricepea să realizeze o partiție funcțională a spațiului. Casa în sine se înscrie în genul numit probabil pe vremea respectivă „vilă orășenească”, care beneficia de un spațiu strâns față de casele vecine, având în schimb în față posibilitatea unei expuneri avantajoase. Este clar casa unor oameni mai înstăriți; din ce reiese din documentația pe care o avem la dispoziție se poate vedea un hol central care ar putea fi mai înalt decât camerele laterale și care are probabil două camere în stânga, două camere pe dreapta, baia pe o parte și bucătăria pe cealaltă parte. Înălțimea este una generoasă, eu consider camerele ca având între 20-25 metri și cred că dacă Dinu Lipatti și-a petrecut copilăria în această casă, probabil că a avut la dispoziție un spațiu generos, în care a putut să să se joace, să alerge, să cânte la pian, să exerseze și probabil să beneficieze de pe urma vizitelor pe care le primeau părinții săi – contacte sociale care cred că i-au format un caracter artistic generos.

Ați anticipat cumva întrebarea mea vizând un domeniu desigur speculativ – acesta al posibilei influențe pe care o puteau avea cele două case, ambientul lor, locul în care erau amplasate acum 100 de ani, pentru că în mod cert atmosfera nu mai este deloc aceeași: credeți că se poate face o corelație între ceea ce reprezintă astăzi Lipatti și acest mediu?
Să ne gândim: era o casă care probabil că la vremea respectivă nu avea gardul pe care îl vedem astăzi – probabil că era un gard ceva mai bine realizat, un gard transparent – și probabil că întreaga curte era plină de iarbă și flori; îmi imaginez o casă deschisă la culoare, foarte posibil albă, cu eventuale încadramente colorate și înconjurată poate de diverși meșteșugari care cu probabil 50 de ani înainte dăduseră și numele unor străzi din zona respectivă – strada Negustori, strada Tunari, strada Pietrari sau altor străzi care ne duc cu gândul la tipul de meșteșugari ai vremurilor respective. Din descrierile ale lui Dinu Lipatti însuși reiese că existau lustragii care își chemau clienții, că exista un depozit de vinuri, că zona era, în orice caz, un vad comercial. Îl văd pe Dinu Lipatti ca pe un copil care, plin de curiozitate, se duce și se uită la gard, iese pe stradă, vorbește cu oamenii, iar când se întoarce acasă găsește un mediu liniștit, generos, care îi permite să se interiorizeze și să se concentreze asupra personalității sale creatoare.

Arhiva : 2010 |

 

Copyright © 2000 - 2012 SOCIETATEA ROMÂNĂ DE RADIODIFUZIUNE
Str. General Berthelot, Nr. 60-64, RO-010165, București, România
E-mail: webmaster@srr.ro