Cum a pornit totul
În urma cu 60 de ani, la data de 2 decembrie 1950, se stingea
din viata Dinu Lipatti, în vârsta de numai 30 de ani. Cu numai
doua luni si jumatate înainte, în ciuda maladiei sale, a oferit
un ultim recital mitic, în cadrul Festivalului International de
la Besançon. Exista o înregistrare adesea re-editata a acestui
moment rar, atât prin circumstante, cât si prin fragila si totusi
exceptionala sa calitate muzicala. În afara înregistrarii, mai
exista o imagine care îl înfatiseaza pe pianist ridicând ochii,
ca transfigurat, catre lumina. Revenind în acest loc si cautând
sa porneasca de la o alta fotografie gasita la întâmplare de un
colectionar lionez, Philippe Roger a reusit sa îl descopere nu
doar pe fotograful memorabilei imagini înca în viata, ci si un
fond exceptional de fotografii inedite, de care uitase însusi
autorul. Astfel s-a nascut ideea filmului.
Când absența se conjugă cu dorința
Ca orice opera de arta, a luat nastere din absenta a ceva si deci,
dintr-o dorinta. Absenta unei imagini animate a pianistului caruia
îi cunoastem vocea, înfatisarea, fata, mâinile si putinele înregistrari,
dar de la care nu avem niciun document cinematografic. Dorinta
este aceea de a vorbi despre cele enumerate mai sus, de a lega
aceasta voce fara trup, aceste imagini fara voce, aceasta muzica
fara imagini, într-un obiect unitar, care a devenit un film, având
în vedere ca Philippe Roger este înainte de toate un cineast.
Nu este vorba numai de un film "despre" Dinu Lipatti.
Bineînteles, personalitatea umana, muzicala si spirituala ale
muzicianului este evocata de numeroasele marturii si documente
prin care este omagiat. De asemenea, este descris recitalul din
16 Septembrie 1950, împreuna cu circumstantele dureroase în care
a avut loc, precum si, la un nivel mai larg, contextul în care
se desfasura festivalul în acei ani de dupa cel de-al Doilea Razboi
Mondial.
Cum vorbești despre ceva de neexprimat în cuvinte
Este vorba totusi de ceva mai presus de un simplu film, este vorba
de un obiect poetic sau de o opera de arta, daca termenul nu s-a
perimat. Philippe Roger a înteles, a realizat ca nu poti evoca
un muzician prin gesturile sale, asa cum nu poti vorbi despre
muzica prin sunete. Aceasta cu atât mai mult cu cât imaginile
animate ale acestor gesturi lipseau (fotografia nu este imaginea
unui gest, deoarece acesta, aidoma muzicii careia îi da nastere,
este în primul rând miscare). Transcriptia estetica a unei realitati
sensibile nu se opereaza decât printr-un limbaj de alta factura,
care trebuie inventat. Aceeasi diferenta care opune polifonia
monodiei, apare si între arta cinematografica a montajului si
povestirea liniara.
Iata deci, ce anume face singularitatea acestui film, în care
cele mai frumoase momente rezulta mereu din descoperirea unei
metafore data de întâlnirea neasteptata dintre o imagine si muzica,
între cuvinte si o imagine. O întâlnire care ne este revelata
la nivel vizual, auditiv, dar care ne da de gândit, deoarece despre
gândire muzicala este vorba în acest documentar.
Trecutul și prezentul, cei doi frați care nu pot exista unul
fără de altul
Bineînteles, arta si gândirea lui Dinu Lipatti sunt evocate
literalmente, mai ales de catre pianistul si pedagogul Jacques
Chapuis, unul dintre personajele principale, decedat între timp,
care evoca ceea ce a învatat de la cel pe care îl numea «maestru»,
chiar înainte de a-l cunoaste. Michel Meusy, autorul fotografiilor
descoperite, un organizator al festivalului, alti martori îsi
masoara amintirile, uneori inexacte. Ei sunt toti convocati
de catre cineast, în 16 septembrie 2004, în Sala Parlamentului
din Besançon, acolo unde a avut loc concertul. Proximitatea
datelor (o aniversare nu ne da decât iluzia unei proximitati)
si continuitatea locurilor pe care întâmplarea ni le prezinta
bulversate de lucrari de renovare, ne permit sa palpam contiguitatea
evenimentelor, melancolia poeziei locului, dar si sa-i masuram
îndepartarea.
A la recherche du temps perdu
Theodor, Ana si Dinu Lipatti
|
Lui Philippe Roger îi place sa filmeze timpul care trece sau,
mai bine zis, timpul care a trecut. Îi place sa redea curgerea
: scârtâitul unei benzi de sunet, galbeneala unei fotografii
vechi, sugestii fantomatice (în spatele oglinizii), inversarea
dintre negru si alb pe un negativ, fete sau locuri ruinate.
Atunci când Jacques Chapuis vorbeste în mijlocul salii, masiva
usa dubla din spatele lui se deschide exact în acelasi fel în
care s-a deschis cu 50 de ani înainte, atunci când publicul
se calca în picioare pâna în afara salii pentru a prinde crâmpeie
dintr-un recital pe care multi îl presimteau ca fiind ultimul.
Straniile sobe de faianta alba care încadreaza pragul, unicele
prezente intacte din acest decor ruinat, sunt ca niste gardieni
ai unui spatiu cu putin mai bine prezervat decât corpul, în
înfricosatorul sentiment al timpului trecut. Însusi sunetul,
tacerea, negrul ecranului asociat vocilor documentelor radiofonice
din 1950, fac ca experienta timpului (care trece, care a trecut,
care s-a pierdut) sa devina palpabila cu rafinament, dar si
cu radicalitate, ceea ce aminteste de arta unui Alain Resnais
(irumperea scârtâitului de ceara veche duce cu gândul la insertiile
asimetrice ale unui ecran alb, asociate muzicii lui Henze si
la experienta mortii iminente în "L'Amour a mort ").
Când abstractul înseamnă, mai mult decât patosul, emoție
Dar ceea ce as vrea sa spun este ca emotia adusa de marturii
sau, bineînteles, de muzica adaugata numeroaselor si uneori
sublimelor fotografii cu Dinu Lipatti si cu apropiatii sai,
nu face esenta acestui documentar. Nu era dificil sa emotionezi
prin Dinu Lipatti, sau prin Schubert sau prin Mozart sau printr-un
artist secerat de catre o boala nemiloasa în pragul atâtor proiecte
marete. Însasi ideea de a emotiona ar fi frizat falsul, într-atât
tehnicile spectacolului audio-vizual se hranesc cu acest voyeurism
al nefericirii aproapelui, destinat sa ne conjure propriile
angoase.
Daca acest film este just, este gratie distantei pe care o
mentine fata de obiectul sau si fata de actori. Nu din cauza
ironiei, cinismului sau manipularii, ci din cauza ca "nici
soarele nici moartea nu pot fi privite fix" (La Rochefoucauld).
Ca la Johann Sebastian Bach, a carui muzica reprezenta proiectul
sau din urma (printr-o lucrare de Bach si-a încheiat recitalul
de la Besançon, si tot o lucrare de Bach a interpretat cu câteva
ore înainte sa moara), abstractul conjura emotia. Aceasta este
mai degraba inteligenta si sensibilitate, decât complezenta
si sentimenalisme încarcate de pathos.
Distanțarea benefică între cel ce iubește și cel ce este
iubit
La Bach sau Beethoven (cu ale carui lucrari Lipatti nu a avut
timpul sa se "confrunte'', dar catre care conceptia sa
despre muzica l-ar fi condus în mod indubitabil), constructiile
distantate, "polifoniile obiective" mentin moartea
la disanta, în masura în care moartea ireprezentabila se impune
"creaturilor, ci nu creatiilor" (Adorno). Nu este
vorba numai de sublima dar temporara surmontare a bolii, surmontare
gratie careia Lipatti a putut cânta în dupa-amiaza zilei de
16 septembrie 1950. Suferinta, la fel ca subiectivitatea sunt
eliminate din "Recitalul de la Besançon" (atât din
eveniment, cât si din film). Aceasta deoarece ele transcend
romantismul ideii de "cânt al lebedei", la care comentatorii
miscati ar vrea sa îl reduca. Celebrele Valsuri de Chopin, devenite
obiective, prin care Lipatti si-a încheiat recitalul si cariera
(înainte de a le prelungi lirismul printr-un bis, a revenit
la esenta prin transcriptia coralei de Bach) nu sunt plângeri
si nici tipete de spaima, ci o exprimare a vitalitatii.
Gratie polifoniei obiective a montajului, a distantei pe care
o impune, a meditatiei, reflexiei, Philippe Roger reuseste sa
refuleze efectele imediate ale efuziunilor care se regasesc
adesea în filmele-omagiu. Prin aceasta tehnica a distantarii,
spectatorul are timpul necesar sa reflecteze, sa faca legaturi
si, daca ne este permis, sa îsi foloseasca inteligenta.
Paradoxul care explică
Cea mai evidenta forma de distantare este realizata prin suprapunerea
muzicilor si imaginilor fixe (fotografii alb-negru), sau foarte
putin mobile (plan fix color), fara o legatura cauzala imediata
(de exemplu, o piesa pentru pian si imaginea mâinilor pianistului
deasupra claviaturii, chiar daca acesta cânta altceva). Aceasta
disjunctie produce efecte senzoriale care amintesc de colajele
suprarealiste sau de unele montaje bressoniene. Fluidul si melancolicul
Vals în la minor, pe care Lipatti l-a înregistrat de trei ori,
este asociat mecanismelor de ceas din zona Besançonului (ce
este mai fix si totusi mai mobil decât un ceas ?) care bat masura
într-o pulsatie care pare sa se opuna iremediabil rubato-ului
ternar al muzicii. Dincolo de conotatiile regionale legate de
ceasornicarie (Muzeul Ceasornicariei se afla în Palatul Granvelle,
unul dintre locurile în care s-a desfasurat festivalul anul
acesta), suprapunearea dintre mecanism si organism invita la
o meditatie asupra natura timpului muzical, ireductibil fata
de cel al ceasurilor, care totusi este la fel de fix si bine
reglat.
Care este diferența gravă dintre fotografie și muzică
Cadenta rara scrisa de Lipatti la Concertul în Re major de Haydn,
ca fond muzical pentru imaginile incendiului si apoi a reconstructiei
teatrului din Besançon în aprilie si iulie 1958, culmineaza
cu notele repetate inexorabil în timp ce ne este înfatisata
fotografia unei pianine de repetitii, unica supravietuitoare
în mijlocul ruinelor carbonizate ale teatrului (pianul Gaveau
pe care a cântat Dinu Lipatti în 1950 a disparut si el în ziua
incendiului). De data aceasta imaginile sunt acelea care contamineaza
muzica, printr-un efect a la Koulechov, conferindu-i o coloratie
tragica care nu i-ar fi putut fi atribuita în mod spontan.
Chiar forma fotogramei (succesiunea imaginilor fixe) contrasteaza
cu cea a altor secvente hipermobile (monologul central asupra
caruia caruia vom reveni), asa cum se opune însasi esentei muzicii.
Caci daca natura fotografiei este de a decupa un fragment, muzica
nu se lasa oprita mai curând decât timpul : nici acela pe care
îl ocupa, nici acela pe care îl constituie. Muzica trimite catre
viata, fotografia catre moarte. " Fotografia este inventarul
pieirii" scrie Susan Sontag. A privi lumea în fotografii
înseamna sa o privesti la trecut, în timp ce muzica curge în
prezent.
Despre cum muzica nu poate fi omorâtă de îngrozitorul Cronos
Familia Lipatti la Paris: Theodor,
fratele Valentin, Ana si Dinu
|
Forma celei mai mari parti a filmului este, prin urmare, metafora
a ceea ce ar putea fi doar un cliseu, repetat de altfel de majoritatea
martorilor, sub diferite forme, ca pentru a fi subliniat : omul
moare, muzica ramâne. Toate fotografiile îndulcesc realitatea
si expun prezenta mortii sau aceea a îmbatrânirii (experienta
albumului de familie). Dar muzica nu îmbatrâneste, opune prezentul
perpetuu, ritmul ei vital, pulsatia ei, timpului care trece,
degradeaza, distruge trupurile ca si spiritele.
Aceasta salutara estetica a distantarii este marcata de doua
secvente în mod sepcial impresionante.
Conceptul de "portret al lui Dorian Gray" devine
pozitiv
Celalalt personaj principal al filmului, pe lânga Jacques Chapuis,
este Grigore Bargauanu, biograful român al lui Dinu Lipatti.
Exprimându-se într-o franceza impecabila, cu acelasi accent
ca Lipatti, îmbracat pâna la cravata, cu aceeasi meticuloasa
eleganta, având aproape aceeasi statura, ofera chiar imaginea
sau daca vreti transpunerea a ceea ce ar fi putut fi Dinu Lipatti
daca ar mai fi trait douazeci de ani.
Fara sa putem ghici daca acest efect de dublura este intentionat
sau provine dintr-un mimetism datorat unui studiu asiduu al
subiectului iubit, sa spunem pur si simplu ca un prim efect
ar fi acela al unei foarte firesti substitutii a imaginii pianistului,
fara a o parazita. Efectul este astfel asumat în primul rând
într-una dintre cele mai tulburatoare secvente ale filmului.
Îl putem vedea pe Gigore Bargauanu interpretând (excelent) transcriptia
pe care Lipatti a facut-o dupa cea de-a treia miscare a Pastoralei
pentru orga BWV 590 de Johann sebastian Bach. Lipatti nu a înregistrat
niciodata aceasta transcriptie savârsita în 13 august 1950,
cu o luna înaintea recitalului de la Besançon si intitulata
într-un mod putin bachian, Andante cantabile sau chiar Malinconico.
Nu se stie nici daca a cântat-o vreodata în public... Philippe
Roger, care are un simt viscontian al detaliului, introduce
interpretarea acestei lucrari pe un pian Gaveau cu coada- instrument
nelipsit la festivalul de la Besançon în acea perioada- o dublura
a pianului din 16 septembrie 1950, care a fost ulterior redus
la cenusa.
Sunetul pașilor din trecut
În alte secvente îl vedem pe Grigore Bargauanu tinându-si impermeabilul
pe brat, urcând monumentala scara a Palatului de Justitie din
Besançon aflata în renovare, pasind cu luare aminte pe fiecare
treapta, ca si cum ar fi evaluat curajul de care a avut nevoie
pianistul epuizat pentru a urca aceleasi scari, în urma cu 54
de ani. Sarabanda din Partita I de Bach prin care Lipatti si-a
deschis concertul de la Besançon, acompaniaza pentru prima data
aceasta visatoare si solemna urcare a treptelor. Chiar si acolo,
lentoarea de procesiune cu care biograful parcurge aceiasi pasi
ca si eroul sau, aduce aminte de încordarea hieratica a interpratarii
lui Lipatti la începutul acestui concert, atunci când a abordat,
cu delicatete (spune biograful), aceasta Partita, înainte ca
miracolul lipattian de gratie si de firesc sa se produca prin
lucrari de Mozart, apoi Schubert si Chopin...
Între "acum 60 de ani" și "acum", pur
și simplu
Însa printre numeroasele si fascinantele momente în care Grigore
Bargauanu este personaj si chiar actor, am dori sa evocam ceea
ce constituie poate secventa cea mai impresionanta si cea mai
simptomatica din film. Într-un imens si fluid plan de secvente
de sapte minute (omagiu probabil lui Max Olphus, în a carui
opera, Philippe Roger este specialist), Grigore Bargauanu este
urmat de un cameraman purtându-si obiectivul pe umar, în sala
întunecata a Parlamentului. Biograful, care povesteste despre
concertul din 1950 ca si cum l-ar fi trait (chiar mai bine)-un
alt privilegiu al distantei- este urmat ca o umbra de tânarul
care îi tine microfonul, pe care camera «dansanta» îl include
în plan.
Pe de o parte, avem retorica experimentata a biografului care,
mânuind cu profesionalism naivitatea bonoma si pathosul fulgurant,
se lasa purtat de propria emotie si arata intensitatea sentimentelor
într-un crescendo irepresibil. Pe de alta parte avem dezordinea
din sala, penumbra în care se afla, prezenta ostentativa si
neutra a tehnicianului care poarta blugi si un tricou, vestimentatie
deloc caracteristica anilor '50, sirena care se declanseaza
amintindu-ne ca trebuia sa fie miezul zilei de 16 sau 17 septembrie
2004, ziua în care s-a turnat, toate acestea produc un efect
de realitate care în mod intentionat distanteaza povestirea,
semnaleaza caracterul ei repetitiv, de artefact fara a-i reduce
interesul sau continutul emotiv (repetitia sintagmei "chiar
aici"), permit spectatorului nu sa se simta ostatic, ci
sa surmonteze raptusul.
Vocea de astăzi trebuie să tacă: omul și pianul devin muzică
Numai atunci, dupa acest discurs, când se poate ghici ca biograful,
scazând vocea, se pregateste sa evoce ultimele luni din viata
lui Lipatti, Philippe Roger întrerupe sunetul. Lasându-l, nu
fara o oarecare cruzime, pe biograf sa vobeasca în continuare,
îi substituie vocea metalica a speakerului Radiodifuziunii franceze
anuntând, cu 54 de ani în urma, difuzarea Impromptu-ului în
Sol bemol major de Schubert, pe care Lipatti l-a cântat la finalul
primei parti a programului. Atunci imaginea lui Grigore Bargauanu
începe sa se stearga si auzim intergral Impromptu-ul de Schubert
(caci Philippe Roger nu taie niciodata muzica fara a o difuza
macar o singura data intergral), în timp ce se succed topindu-se
una în alta, imagini cu Dinu Lipatti repetând în Sala goala,
în dimineata zilei de 16 septembrie.
Emotia povestirii biografice nu este refulata, chiar daca arta
montajului ne semnaleaza si ne aminteste ca este vorba de o
povestire si numai de o povestire, cu legile ei proprii, cu
retorica si cu artificiile ei. Ea este continuta, depasita,
predata muzicii a carei emotie est singura care conteaza, în
definitv.
Cum se construiește adevărul din imagini și sunete aparent
contradictorii
Un ultim, dar semnificativ caz de producitva distantare poetica.
Philippe Roger a ales sa filmeze în cadrul Salinelor Arc-et-Senans
o parte a povestirii lui Grigore Bargauanu, partea mascata a
monologului precedent (lupta cu boala, în care a fost sustinut
de doctorul Dubois-Ferriere, apoi moartea în bratele acestuia
din urma, ultima replica : " Oh mort ! Où est ta victoire
? ").
Înaintea ultimului recital, de la Besançon
|
Îl vedem întâi pe biograf citind un frumos necrolog aparut
în decembrie 1950, scris de Robert Bidault, vice presedinte
al Festivalului. Apoi, Giga finala din Partita de Bach rasuna
pe imaginea fixa a unei stranii coloane a "Casei directorului"
din Arc-en-Senans. Pe firul reluarilor si mereu în ritmul formal
dat de muzica, planurile se largesc asupra unor privelisti fixe
ale sitului, sub un cer greu, dar luminos de toamna.
Pe ultimul plan al câmpului trec câteva siluete de turisti,
singurele care anima planul. Nu exista nicio legatura între
maretul proiect al lui Ledoux si muzica de clavecin de Johann
Sebastian Bach. Festivalul de la Besançon nu s-a derulat la
Arc-en-Senan, asa cum Lipatti nici macar nu a trecut vreodata
pe acolo. Totusi, în acest cadru exista un sens. Creatia lui
Ledoux trimite cu gândul la Teatrul din Besançon, a carei conceptii
tot el a semnat-o. Lipatti nu a cântat nici la teatru, dar ar
fi facut-o daca organizatorii nu s-ar fi temut (pe buna dreptate)
pâna în ultimul minut de anularea recitalului, programându-l
în poetica, dar minuscula sala a Parlamentului. În afara de
asta, Teatrul, dupa cum se vede, a împartasit într-o anume masura
soarta pianistului, din moment ce, opt ani mai târziu a fost
distrus împreuna cu pianul Gaveau al lui Lipatti, înainte de
vreme (teatrele sfârsesc mereu în incendii). Cladirea nu a fost
niciodata restaurata, cu exceptia fatadei.
În fine, frumusetea paladiana a constructiei lui Ledoux, mineralitatea
ei, rezonantele sale cosmice si utopice, trimit la însasi conceptia
care exista asupra muzicii lui Lipatti, conceptie atestata de
mai multe scrisori : ordine, constructie, armonie, umanitate,
toate aceste notiuni identificându-se prin excelenta cu muzica
lui Bach. În astfel de momente se vede stratificarea sensului
în arta cinematografica.
Cum se construiește adevărul din imagini și sunete aparent contradictorii
Giga din Partita I nu este momentul de perfectiune absoluta
din recitalul de la Besançon. Ea pastreaza o încordare, chiar
o durere pe care nu ne putem împidica sa o surprindem în câteva
note false pe care posteritatea le-a pastrat si pe care Lipatti,
în perfectionismul lui, nu le-ar fi perenizat daca boala i-ar
fi lasat o alternativa. Dar ciudatenia acestei arhitecturi,
amestec de ordine, delir rational, neo-clasicism si inventie
pura, combinate cu fantezista Giga, toate acestea constituie
una dintre acele asocieri despre care se stie ca va ramâne în
memoria colectiva deoarece, neprevazuta, aici este total premeditata.
Muzica se largeste în imagini. "Serviti muzica, si nu va
serviti de ea", spunea Dinu Lipatti. În estetica lui Philippe
Roger, care este în acelasi timp si etica, imaginea serveste
muzica, dar nu se serveste de ea.
1. "Oh, moarte! Care este victoria ta?"