Portret de compozitor - Johannes Brahms Înapoi la: Emisiuni
Johannes Brahms XXXIV
Publicat: Joi, 27 Mai 2010
, ora 9.30
...Dacă Simfonia a III-a fusese fructul anului 1883, foarte curând se va întâmpla la fel cu ultimul opus în gen.
...Pentru că iarna 1883-84 se petrucuse în turnee menite să aducă la cunoașterea cât mai largă a opusului recent definitivat. Prima audiție absolută a avut loc la Viena unde Filarmonica a cântat-o în 2 decembrie cu Hans Richter la pupitru. Un triumf care s-a propagat nu doar în Germania, dar și în Olanda, Elveția, Rusia, Maria Britanie, SUA devenind cea mai celebră dintre simfonii.
La Meiningen, Bulow a repetat obiceiul pe care tot el îl instituise: punând în program pentru prima parte a concertului opusul 90 al lui Brahms, iar în partea a II-a opusul 90 al lui Brahms... Îi venise această idee, după ce trăise experiența tristă a rezervei auditoriului față de lucrări noi. Și ar fi întrebat publicul: Ah, nu vă place așa?!? Atunci, o luăm de la început!...
...Trenul de munte al primei linii ferate alpine, construită peste Semmering și inaugurată în 1854 – scrie muzicologul german Eduard Crass în volumul dedicat lui Brahms din seria „Viața în imagini”– l-a adus pe Brahms în verile anilor 1884-1885 la Mürzzuschlag, stația terminus a acestei linii. Compozitorul a scris aici ultima sa Simfonie, a patra în mi minor op. 98 a cpărei primă temă e redată în partea de sus a ilustrației alăturate...
Stațiune de ski iarna, acum era apărată de o liniște necesară procesului creator, dar mai ales doritorului de singurătate care avea să și aprecieze aceasta în scrisoarea către Clara: Sejur estival perfect, delicios. Johannes terminase pentru început încă 7 opusuri vocale...
...Când se pusese problema divorțului lui Joachim de Amelie, Brahms avusese ideea de a lua partea doamnei. O prietenie de 3 decenii era amenințată cu destrămarea... Ani în șir nu și-au vorbit. Apoi, lui Johannes i-a venit ideea: să scrie un nou concert pe care să îl dedice lui Joachim, deși n-a făcut-o niciodată explicit, dar era evident că aceasta fusese intenția.
S-au întâlnit la Baden-Baden și împreună cu Clara și cu violoncelistul Hausmann ..., au citit partitura. Operă de reconciliere caracterizase Clara acest neobișnuit Dublu concert pentru vioară, violoncel și orchestră catalogat ulterior la nr.op. 102, creație cu totul particulară în epocă...
...Împăcarea cu Joachim îl făcuse să recunoască ceea ce aprecia cel mai mult la el - Acum știu ce-mi lipsea în ultimii ani, dar nu putusem să spun. Era sunetul viorii lui Joachim. Cum mai cântă...!!!... Acum avea să fie cântat și pentru vienezi, apoi va pleca la Leipzig pentru două concerte cu aceiași, dar pentru Trio-ul op. 101. Erau acolo și Ceaikovski și Grieg, iar cei trei mari compozitori ai romantismului european se vor întâlni în casa violonistului Adolf Brodsky, vor cina împreună și vor schimba amabilități. Sau nu tocmai?!?
...Pentru că iarna 1883-84 se petrucuse în turnee menite să aducă la cunoașterea cât mai largă a opusului recent definitivat. Prima audiție absolută a avut loc la Viena unde Filarmonica a cântat-o în 2 decembrie cu Hans Richter la pupitru. Un triumf care s-a propagat nu doar în Germania, dar și în Olanda, Elveția, Rusia, Maria Britanie, SUA devenind cea mai celebră dintre simfonii.
La Meiningen, Bulow a repetat obiceiul pe care tot el îl instituise: punând în program pentru prima parte a concertului opusul 90 al lui Brahms, iar în partea a II-a opusul 90 al lui Brahms... Îi venise această idee, după ce trăise experiența tristă a rezervei auditoriului față de lucrări noi. Și ar fi întrebat publicul: Ah, nu vă place așa?!? Atunci, o luăm de la început!...
...Trenul de munte al primei linii ferate alpine, construită peste Semmering și inaugurată în 1854 – scrie muzicologul german Eduard Crass în volumul dedicat lui Brahms din seria „Viața în imagini”– l-a adus pe Brahms în verile anilor 1884-1885 la Mürzzuschlag, stația terminus a acestei linii. Compozitorul a scris aici ultima sa Simfonie, a patra în mi minor op. 98 a cpărei primă temă e redată în partea de sus a ilustrației alăturate...
Stațiune de ski iarna, acum era apărată de o liniște necesară procesului creator, dar mai ales doritorului de singurătate care avea să și aprecieze aceasta în scrisoarea către Clara: Sejur estival perfect, delicios. Johannes terminase pentru început încă 7 opusuri vocale...
...Când se pusese problema divorțului lui Joachim de Amelie, Brahms avusese ideea de a lua partea doamnei. O prietenie de 3 decenii era amenințată cu destrămarea... Ani în șir nu și-au vorbit. Apoi, lui Johannes i-a venit ideea: să scrie un nou concert pe care să îl dedice lui Joachim, deși n-a făcut-o niciodată explicit, dar era evident că aceasta fusese intenția.
S-au întâlnit la Baden-Baden și împreună cu Clara și cu violoncelistul Hausmann ..., au citit partitura. Operă de reconciliere caracterizase Clara acest neobișnuit Dublu concert pentru vioară, violoncel și orchestră catalogat ulterior la nr.op. 102, creație cu totul particulară în epocă...
...Împăcarea cu Joachim îl făcuse să recunoască ceea ce aprecia cel mai mult la el - Acum știu ce-mi lipsea în ultimii ani, dar nu putusem să spun. Era sunetul viorii lui Joachim. Cum mai cântă...!!!... Acum avea să fie cântat și pentru vienezi, apoi va pleca la Leipzig pentru două concerte cu aceiași, dar pentru Trio-ul op. 101. Erau acolo și Ceaikovski și Grieg, iar cei trei mari compozitori ai romantismului european se vor întâlni în casa violonistului Adolf Brodsky, vor cina împreună și vor schimba amabilități. Sau nu tocmai?!?