Portret de compozitor - Johannes Brahms Înapoi la: Emisiuni
Johannes Brahms XXXV
Publicat: Vineri, 28 Mai 2010
, ora 9.30
... Notabilă pentru noi pare distincția pe care Împăratul Franz Josef i-o va conferi – ordinul Leopold, ca și invitația la Hamburg pentru decernarea distincției de cetățean de onoare al orașului.
...În sfârșit, ai lui îl vor recunoaște oficial. Pentru aceasta scrisese ceva special și concertul coralei Sfânta Cecilia va aduce la viață sub conducerea lui Hans von Bulow cele 3 Maxime și cugetări festive... Opusuri bazate pe texte biblice, marcate de sobrietate și solemnitate...
...Succesul a fost peste așteptări, hamburghezii l-au chemat la rampă de nenumărate ori, a fost urcat pe scenă, aclamat, în fine i s-a acordat toată onoarea de care merita să se bucure de mult în aceste mai mult de 3 decenii și jumătate de când părăsise orașul natal dar îi dusese faima pretutindeni în lume. Și mai ales, îl evocase cu mereu sporită implicare prin stilul său crescând de la muzica salonardă sau mai exact de tavernă cu care începuse, la opusurile mustind de legendar, fantomatic, misterios – epitete puse în legătură cu spiritul nordic.
Poate cel mai pregnant va fi fost găsit în Simfonia a patra, în Dublul concert – ultima lui pagină simfonică – dar și în Sonata pentru vioară op. 108. Mergând mai departe, acest spirit se va împleti inteligent în Cvintetul al doilea pentru coarde op. 111 ce va apărea în curând ... după cea de-a șaptea călătorie în Italia făcută în primăvara lui 1890 cu Widman.
Tot atunci, au apărut cele 13 canoane vocale feminine adunate, din creații mai vechi și mai noi, în opusul 113. Pentru mulți a părut că aici se încheie activitatea componistică a lui Brahms. El însuși a dat această impresie...
...Până într-o zi când a hotărât să petreacă o vreme pe domeniul ducelui Georg de Saxa-Meiningen. Anul 1891 semnează o nouă cotitură în viața artistică a compozitorului. Cunoscuse în insistenta colaborare cu orchestra lui von Bulow, un clarinetist de excepție... Ca într-un vis, se vor naște 4 opusuri marcante destinate în principal clarinetului – un trio, un cvintet și două sonate.
...Trecuseră 36 de ani de când înregistrase strălucitorul și incontestabilul fiasco al primului opus de gen. Acum, presa exulta împreună cu publicul de la Gewandhaus. Brahms a venit azi într-o stare de mare bucurie. Este în cea mai bună dispoziție din lume. Primirea entiziastă de la Leipzig i-a făcut o imensă plăcere. O mare satisfacție pentru el. Și pentru Robert care până la urmă a avut dreptate!”scria Clara în jurnalul ei la pagina datată 13 februarie 1895.
De acum înainte, însă, biografii notează la fiecare întâmplare din viața lui Johannes – pentru ultima dată...
Pentru ultima dată va apărea la Zurich într-un Festival destinat deschiderii noii săli de concerte, Festival Brahms în perioada 19-22 octombrie.
Apoi, pentru ultima dată ca pianist împreună cu mezzosoprana Alice Barbi la Viena în sala Bosendorfer.
Și ultima oară ca dirijor – în Uvertura Academică și cele două concerte de pian cu Eugen d’Albert la Berlin...
...Patru cântece serioase ... scrise la moartea tatălui unui prieten, Max Klinger par totodată să exprime sentimentele pe care le resimte acum Brahms. Suntem în primăvara lui 1896 și nu va mai trece mult până când va afla vestea devastatoare: la 20 mai pleacă la Robert al ei, Clara Schumann...
...Revine la Viena apoi din nou la Ischl unde se adâncește în scris și dă la iveală ... ultimul său opus: 11 preludii de coral pentru orgă op. 122.
Sub imperiul durerii lăsate de moartea Clarei, dar și de dispariția treptată a celorlalți apropiați lui, va scrie aceste ultime opusuri marcate de sentimentul apropierii morții. Parcă și-ar lua adio de la lumea pe care atât a iubit-o. El însuși, cel cunoscut drept posesorul unei sănătăți de fier, călătorul de zeci de km pe jos, se va simți din ce în ce mai rău...
...Sărbătorile Crăciunului și Anului Nou le petrece cu familia Fellinger, iar imediat la Viena apare Joachim cu Cvartetul său pentru două concerte. După ultimul, iau masa împreună iar aceasta este ultima lor întâlnire. Sfârșitul uneia dintre cele mai frumoase prietenii din istoria muzicii – cum scrie Rostand.
Câteva coruri a cappella vor mai răsuna la Gesellschaft, apoi Simfonia a patra la Filarmonică, după concertul lui Dvorak. Ne amintim, ultima simfonie care nu prea le fusese pe plac vienezilor... Acum va fi un veritabil triumf.
După prima parte, s-a abătut o furtună de aplauze încât Brahms, ascuns în loja directorială a trebuit să vină și să salute publicul. Aceste ovații s-au repetet la finalul fiecărei părți, iar după final am crezut că nu se vor încheia niciodată. Un frison de admirație și de dureroasă simpatie a traversat întreaga asistență cu un clar presentiment că îl aplaudă pe maestrul bolnav și mult iubit pentru ultima dată în această sală. Așa comenta Hanslick atunci, pe 7 martie 1897 și se pare că a avut dreptate.
Curând, nu va mai putea fi văzut la concerte și va fi țintuit la pat. Prietenii îl vor vizita până în ultima zi când, tânărul doctor venit la obișnuita vizită în dimineața de 3 aprilie, a aflat că noaptea precedentă fusese foarte grea pentru pacient, dar că suferința nu-i era intolerabilă, apoi l-a întrebat dacă dorește un pahar de vin, la răspunsul dat afirmativ prin aplecarea capului, i-a adus un pahar de vin bun, renan din pivnițele de la Meiningen, l-a băut în două reprize și – ne mai spune Claude Rostand în finalul monografiei sale destinate compozitorului – ...cu vocea sa aspră de nordic a exclamat cu satisfacție. Da, asta e!
Și, gata...!
...În sfârșit, ai lui îl vor recunoaște oficial. Pentru aceasta scrisese ceva special și concertul coralei Sfânta Cecilia va aduce la viață sub conducerea lui Hans von Bulow cele 3 Maxime și cugetări festive... Opusuri bazate pe texte biblice, marcate de sobrietate și solemnitate...
...Succesul a fost peste așteptări, hamburghezii l-au chemat la rampă de nenumărate ori, a fost urcat pe scenă, aclamat, în fine i s-a acordat toată onoarea de care merita să se bucure de mult în aceste mai mult de 3 decenii și jumătate de când părăsise orașul natal dar îi dusese faima pretutindeni în lume. Și mai ales, îl evocase cu mereu sporită implicare prin stilul său crescând de la muzica salonardă sau mai exact de tavernă cu care începuse, la opusurile mustind de legendar, fantomatic, misterios – epitete puse în legătură cu spiritul nordic.
Poate cel mai pregnant va fi fost găsit în Simfonia a patra, în Dublul concert – ultima lui pagină simfonică – dar și în Sonata pentru vioară op. 108. Mergând mai departe, acest spirit se va împleti inteligent în Cvintetul al doilea pentru coarde op. 111 ce va apărea în curând ... după cea de-a șaptea călătorie în Italia făcută în primăvara lui 1890 cu Widman.
Tot atunci, au apărut cele 13 canoane vocale feminine adunate, din creații mai vechi și mai noi, în opusul 113. Pentru mulți a părut că aici se încheie activitatea componistică a lui Brahms. El însuși a dat această impresie...
...Până într-o zi când a hotărât să petreacă o vreme pe domeniul ducelui Georg de Saxa-Meiningen. Anul 1891 semnează o nouă cotitură în viața artistică a compozitorului. Cunoscuse în insistenta colaborare cu orchestra lui von Bulow, un clarinetist de excepție... Ca într-un vis, se vor naște 4 opusuri marcante destinate în principal clarinetului – un trio, un cvintet și două sonate.
...Trecuseră 36 de ani de când înregistrase strălucitorul și incontestabilul fiasco al primului opus de gen. Acum, presa exulta împreună cu publicul de la Gewandhaus. Brahms a venit azi într-o stare de mare bucurie. Este în cea mai bună dispoziție din lume. Primirea entiziastă de la Leipzig i-a făcut o imensă plăcere. O mare satisfacție pentru el. Și pentru Robert care până la urmă a avut dreptate!”scria Clara în jurnalul ei la pagina datată 13 februarie 1895.
De acum înainte, însă, biografii notează la fiecare întâmplare din viața lui Johannes – pentru ultima dată...
Pentru ultima dată va apărea la Zurich într-un Festival destinat deschiderii noii săli de concerte, Festival Brahms în perioada 19-22 octombrie.
Apoi, pentru ultima dată ca pianist împreună cu mezzosoprana Alice Barbi la Viena în sala Bosendorfer.
Și ultima oară ca dirijor – în Uvertura Academică și cele două concerte de pian cu Eugen d’Albert la Berlin...
...Patru cântece serioase ... scrise la moartea tatălui unui prieten, Max Klinger par totodată să exprime sentimentele pe care le resimte acum Brahms. Suntem în primăvara lui 1896 și nu va mai trece mult până când va afla vestea devastatoare: la 20 mai pleacă la Robert al ei, Clara Schumann...
...Revine la Viena apoi din nou la Ischl unde se adâncește în scris și dă la iveală ... ultimul său opus: 11 preludii de coral pentru orgă op. 122.
Sub imperiul durerii lăsate de moartea Clarei, dar și de dispariția treptată a celorlalți apropiați lui, va scrie aceste ultime opusuri marcate de sentimentul apropierii morții. Parcă și-ar lua adio de la lumea pe care atât a iubit-o. El însuși, cel cunoscut drept posesorul unei sănătăți de fier, călătorul de zeci de km pe jos, se va simți din ce în ce mai rău...
...Sărbătorile Crăciunului și Anului Nou le petrece cu familia Fellinger, iar imediat la Viena apare Joachim cu Cvartetul său pentru două concerte. După ultimul, iau masa împreună iar aceasta este ultima lor întâlnire. Sfârșitul uneia dintre cele mai frumoase prietenii din istoria muzicii – cum scrie Rostand.
Câteva coruri a cappella vor mai răsuna la Gesellschaft, apoi Simfonia a patra la Filarmonică, după concertul lui Dvorak. Ne amintim, ultima simfonie care nu prea le fusese pe plac vienezilor... Acum va fi un veritabil triumf.
După prima parte, s-a abătut o furtună de aplauze încât Brahms, ascuns în loja directorială a trebuit să vină și să salute publicul. Aceste ovații s-au repetet la finalul fiecărei părți, iar după final am crezut că nu se vor încheia niciodată. Un frison de admirație și de dureroasă simpatie a traversat întreaga asistență cu un clar presentiment că îl aplaudă pe maestrul bolnav și mult iubit pentru ultima dată în această sală. Așa comenta Hanslick atunci, pe 7 martie 1897 și se pare că a avut dreptate.
Curând, nu va mai putea fi văzut la concerte și va fi țintuit la pat. Prietenii îl vor vizita până în ultima zi când, tânărul doctor venit la obișnuita vizită în dimineața de 3 aprilie, a aflat că noaptea precedentă fusese foarte grea pentru pacient, dar că suferința nu-i era intolerabilă, apoi l-a întrebat dacă dorește un pahar de vin, la răspunsul dat afirmativ prin aplecarea capului, i-a adus un pahar de vin bun, renan din pivnițele de la Meiningen, l-a băut în două reprize și – ne mai spune Claude Rostand în finalul monografiei sale destinate compozitorului – ...cu vocea sa aspră de nordic a exclamat cu satisfacție. Da, asta e!
Și, gata...!